De deur naar december
Dean Koontz
The door to december
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2000
351 p.
90-245-3676-6

Melanie werd ontvoerd toen ze drie jaar oud was en ze is negen als ze naakt en zwervend door de straten van Los Angeles wordt teruggevonden. Lichamelijk vertoont zij geen sporen van geweldpleging, maar het kind reageert apathisch en staart wezenloos voor zich uit. Haar moeder en de politie proberen het getraumatiseerde kind aan de praat te krijgen in de hoop inzicht te krijgen in de verschrikkelijke ervaringen die ze verzwijgt, want de politie vermoedt een verband met een recente lugubere moordpartij.

Dean Koontz heeft als thrillerauteur een hele weg afgelegd en evolueerde van horrorschrijver tot auteur van psychologische misdaadromans. Zijn succes als bestsellerschrijver heeft er zeker niet onder geleden. Tegen het tempo van een modale weekendfilm (de roman speelt zich af binnen een tijdsbestek van vierentwintig uur en op een kwart van die tijd heeft de lezer hem ook achter de kiezen) levert de auteur op vlotte en populair-oppervlakkige wijze commentaar op een aantal hete han…Lees verder
Het merkwaardige van dit overigens uitstekend geschreven en onderhoudende verhaal is dat het in twee delen kan worden gesplitst, namelijk in een zeer goede psychologisch verantwoorde helft en in een minder overtuigende. Het eerste gedeelte betreft het trauma van een vrouw wier dochtertje op 3-jarige leeftijd door haar man werd ontvoerd. In het tweede deel, zes jaar later, wordt het kind zonder kleding en in shock dwalend door de stad aangetroffen, verminkt naar lichaam en geest. Met de hulp van deskundigen en politiemensen komt de gruwelijke waarheid aan het licht: de hersenspoelingpraktijken van vader en diens medewerkers. Deze aannemelijk uitgediepte stof verliest soms wel aan waarde door het op hol slaan van de verbeelding van de auteur die belachelijk onmogelijke factoren (ter onderstreping?) invoerde. Niettemin een aanwinst voor de griezelzoeker. Op het bijna zwarte omslag in het midden een grijze vlek met daarop een witte krijttekening van de contouren van een bloem. Vrij kleine…Lees verder

Over Dean Koontz

Dean Ray Koontz (Everett (Pennsylvania), 9 juli 1945) is een Amerikaans fictieschrijver, vooral bekend om zijn populaire thrillers, waar hij vaak elementen van horror, fantasie, science fiction, mysterie en satire in verwerkt. Koontz schreef aan het begin van zijn carrière onder verschillende pseudoniemen, waaronder "David Axton", "Deanna Dwyer" , "K.R. Dwyer" , "Leigh Nichols" en "Brian Coffey".

Hij heeft meer dan 105 romans gepubliceerd, enkele novelles en een collectie van korte verhalen. Van zijn werk zijn meer dan 500 miljoen exemplaren verkocht.

Romans

Bloemlezing