Fatalità
Donna Leon
Fatal remedies
Amsterdam: De Boekerij, 2001
206 p.
90-225-2917-7

Deze achtste politieroman over commissaris Brunetti speelt weer grotendeels in Venetië en heeft als onderliggend maatschappelijk thema de hypocrisie van Europese landen in de commerciële uitbuiting van arme landen. Commissaris Brunetti komt in het nauw als zijn vrouw actie voert tegen het sekstoerisme naar Azië. Zijn huwelijk en zijn carrière staan op het spel, zeker als de eigenaar van het door zijn vrouw belaagde reisbureau vermoord wordt. Overtuigd van de onschuld van zijn vrouw zoekt Brunetti naar connecties met de maffia en kan hij op zijn manier toch iets tegen verdere criminele exploitatie van mensen in ontwikkelingslanden ondernemen. Door het evenwicht in de spanning van een misdaadverhaal met boodschap en de perikelen in een huwelijksrelatie, aangevuld met de ruime plaats die, zoals gebruikelijk, ingeruimd is voor het pittoreske en het culinaire aspect van Venetië, een, hoewel wat onwaarschijnlijk, toch prettig te lezen speurdersverhaal. Kleine druk.

Over Donna Leon

CC BY-SA 2.5 - Foto van/door Mariusz Kubik, http://www.mariuszkubik.pl

Donna Leon (28 september 1942, Mont Clair, New Jersey) is een Amerikaanse schrijfster van detectiveromans die zich afspelen in Venetië. De hoofdpersoon is Commissario Guido Brunetti. Donna Leon woonde meer dan 30 jaar in Venetië en woont nu in een klein dorp in Zwitserland. Zij was docent Engelse literatuur aan de University of Maryland University College – Europe (UMUC-Europe) in Italië en werkte vervolgens als professor van 1981 tot 1999 bij de Amerikaanse militaire basis van Vicenza. Ze stopte met lesgeven om zich te concentreren op het schrijven en andere culturele activiteiten op het gebied van muziek (met name barokmuziek).

Commissario Brunetti

De Commissario Brunetti-romans spelen zich allemaal in en rond Venetië af. Ze zijn in het Engels geschreven en vertaald in veel talen, maar op verzoek van Donna Leon niet in het Italiaans. Elke roman geeft de schrijfster de gelegenheid om de minder prettige…Lees verder op Wikipedia