Nochnaya doroga
1
[Amsterdam]: Cossee, 2014
286 p.
9789048819195 (paperback)

Parijse nachtvlinders

Gajto Gazdanov was in het interbellum een ronkende naam in de Parijse Russische emigré-literatuur. Met de romansHet fantoom van Alexander Wolf enEen avond met Claire kon ook het Nederlandstalige publiek hem leren kennen. En nu verschijnt ook de prachtige romanNachtwegen. Maria Vlaar

Parijs bevindt zich op dit moment in het brandpunt van de geschiedenis. Maar Parijs is altijd een immigrantenstad geweest waarin de Europese geschiedenis, en tegenwoordig de wereldgeschiedenis, zich weerspiegeld ziet, en hopelijk iedereen zich toch Parisien kan noemen. InNachtwegen van Gajto Gazdanov (1903-1971) leert de lezer Parijs in de jaren 20, 30 kennen door de ogen van een Russische balling. Na de Russische Revolutie trokken honderdduizenden Russen via Berlijn naar Parijs, ook wel 'Klein-Rusland' geheten, om daar terug te verlangen naar een Rusland dat niet meer bestond. Ze hadden 'totaal geen belangstelling voor het Europa waar ze in woonden' en velen van deze 'witte emigranten' schopten het, ondanks hun aristocratische achtergrond en goede opleiding, in de Franse hoofdstad niet verder dan ober of taxichauffeur.

Zo ook Gazdanov zelf. Hij vocht in de Burgeroorlog aan de zijde van de Witten, vluchtte begin jaren 20 naar Parijs en kwam daar 25 jaar lang voornamelijk als …Lees verder

De Russische schrijver (1903-1971) heeft zijn land al in 1920 verlaten, zodat zijn hele schrijverscarrière zich in de emigratie heeft afgespeeld. Hij woonde en werkte in Parijs, bleef altijd in het Russisch schrijven en werd vooral bekend met zijn roman 'Een avond met Claire' (Nederlandse vertaling 1992). De laatste tijd neemt de populariteit van Gazdanov vrij plotseling toe. In Rusland verscheen een editie van zijn verzameld werk in vijf delen, en romans van hem worden overal vertaald. 'Het fantoom van Alexander Wolf' (2013) baarde bij ons veel opzien. In het nu verschenen 'Nachtwegen' beschrijft Gazdanov het duidelijk op eigen ervaringen gebaseerde leven van een Russische taxichauffeur in Parijs. Het is een fraaie beschrijving van diens nachtelijke ontmoetingen met aan lager wal geraakte emigranten en prostituees. Erg de moeite waard en terecht dat Gazdanov wordt herontdekt. Vrij kleine druk.

Over Gajto Gazdanov

Gaito Gazdanov (Russisch: Гайто Газданов), geboren als Georgi Ivanovitsj Gazdanov (Russisch: Георгий Иванович Газданов), (Sint-Petersburg, 6 december 1903 – München, 5 december 1971) was een Russisch emigrant-schrijver die behoorde tot de groep van de Parijse witte emigranten. Zijn literaire carrière omvat negen romans, bijna vijftig korte verhalen en tientallen essays, recensies en radio-uitzendingen.

Zijn vader, Ivan Sergejevitsj Gazdanov, behoorde tot een vooraanstaande Ossetische familie in de Kaukasus. Voor zijn beroep als boswachter trokken de jonge Gazdanov en zijn familie rond in het Russische Rijk, en woonden periodes in Siberië, Tver en Smolensk, maar ook in Wit-Rusland en de Oekraïne.

In 1909 overleed Gazdanovs zuster, twee jaar later gevolgd door zijn vader. Hierdoor bestond de familie nog slechts uit Gaiti Gazdanov en zijn moeder Vera Nikolaevna (geboren Abatsieva).

In 1919 brak hij …Lees verder op Wikipedia