Henk Pröpper 1958-
Amsterdam: De Bezige Bij, 2021
143 p.
9789403134611 (hardback)

Parijs is, alvast in de boekhandel, dé reisbestemming van deze zomer. Henk Pröpper (63) voegt zijn …

Parijs is, alvast in de boekhandel, dé reisbestemming van deze zomer. Henk Pröpper (63) voegt zijn wel zeer persoonlijke invalshoek toe met Hartslag 27.

Pröpper was in een vorig leven onder meer directeur bij uitgeverij De Bezige Bij. Vorig jaar organiseerde hij zijn verhuizing van Amsterdam naar Parijs, 'alle bureaucratische avonturen, in een race tegen de klok afgerond'. En dan ook nog op de valreep van de lockdown, zo zou blijken. Die zware inspanning moest hij fysiek bekopen. De op het eerste gezicht vreemde titel Hartslag 27 verraadt het al: zijn hart liet het afweten.

Pröpper beschrijft, na zijn passage in het ziekenhuis, hoe hij al wandelend Parijs in confinement en met een pacemaker beleeft. Behoedzaam en toch erudiet vertelt hij over zijn onverwachts desolate nabije omgeving. Hitler, ­Simenon, Senghor, Hugo en de verbrande kathedraal: het zijn maar enkele van de gebeurtenissen en personages die Pröppers bedenkingen aankleden.

De Bezige Bij, 144 blz., 20,99 € (e-boek 11,99 €).

Henk Pröpper dwaalt door Parijs, door zichzelf en het verleden

Het was een gelukkig toeval dat de verhuizing van Henk Pröpper van Amsterdam naar Parijs samenviel met het begin van de confinement - de lockdown die Parijs in een spookstad veranderde - én dat juist op dat moment het altijd al trage sporthart van Pröpper zo langzaam begon te kloppen dat stilstand dreigde: Hartslag 27. Anders was in alle haast en jachtigheid dit boek er nooit gekomen. Er volgt een operatie, Pröpper krijgt een pacemaker en begint aan zijn revalidatie. Niet door hard te lopen, maar door te wandelen. Vanuit zijn huis aan de rue Saint-Honoré maakt hij wandelingen langs plekken waar hij ooit hollend aan voorbijging. Hij staat stil bij de gedenkplaten die herinneren aan de kunstenaars die er gewoond hebben of aan onbekenden die iedereen is vergeten. Maar Pröpper dwaalt, geïnspireerd door wat hij onderweg tegenkomt, vooral door zichzelf en zijn verleden. Hartslag 27 is een prachtig klein tijdsbeeld én een zelfportret, met besp…Lees verder

Aan het begin van de lockdown onderging Henk Pröpper (1958) een hartoperatie. Hij was net met zijn Franse vrouw (weer) naar Parijs verhuisd. Na de operatie gaat Pröpper wandelen. Door de Corona-maatregelen mag hij zich maar een kilometer van zijn huis verwijderen. De stad is leeg en daardoor ziet hij meer dan gewoonlijk, plaquettes en een naam van een meesterstratenmaker gegraveerd in een marmeren steen. De Notre-Dame ligt net buiten de straal van een kilometer, maar hij waagt het er toch op. De klokkenluider van de Notre-Dame, de roman van Victor Hugo wandelt in zijn hoofd met hem mee. Hartslag 27 is een boek van bezinning. Pröpper realiseert zich dat hij te haastig en te druk heeft geleefd, hij mijmert over de boeken uit zijn jeugd (de Maigret-reeks). Alles wordt verweven met de wandelingen door Parijs, de herinneringen aan het lezen van Balzac en Stendhal. In feite is Hartslag 27 een autobiografie van het lezen tegen het decor van Parijs. Prachtig.

Over Henk Pröpper

Henk Pröpper kan verwijzen naar:

• Henk Pröpper (militair) (1906), een Nederlandse luitenant-admiraal