Mansfield Park
Jane Austen
Mansfield Park
Groningen: BoekWerk, 1998
636 p.
90-5402-157-8

In deze vroeg negentiende eeuwse roman volgen we jeugd en huwbare jaren van de timide en kwetsbare Fanny Price, dochter van arme ouders die opgroeit in het gezin van haar rijke en machtige oom Sir Thomas Bertrand, Heer van Mansfield Park. Fanny krijgt na veel gedoe haar droomprins, en wordt bovendien meesteres van Mansfeld Park. Ook in deze roman betoont Jane Austen (1775-1815) zich een waar kind van de Verlichting. Centraal thema is hoe een vrouw zich slechts kan handhaven door een slim huwelijk, zonder de liefde uit het oog te verliezen. Kostelijke ironie, prachtige types en messcherpe dialogen in een goed leesbare vertaling, hebben dit boek opmerkelijk fris gehouden. Tot het klassiek karakter ervan draagt ook het fraaie tijdsbeeld van de periode 1811-13, Engeland aan de vooravond van Waterloo, bij. De vertaling is gebaseerd op die van W.A. Dorsman-Vos voor Het Spectrum uit 1984. Kleine druk, kunstlederen omslag. In 1999 verfilmd door Patricia Rozema, eerder al in 1983 door de BBC a…Lees verder

Over Jane Austen

Jane Austen (Steventon, 16 december 1775 – Winchester, 18 juli 1817) was een prominente Engelse romanschrijfster van wie het werk nu deel uitmaakt van de westerse literaire canon. De vorm en dramatische inhoud van haar fictie vormen een sterk contrast met het teruggetrokken leven dat ze in werkelijkheid leidde.

Haar realisme, bijtend sociaal commentaar en haar gebruik van de vrije indirecte rede, een tot dan toe weinig gebruikte stijlfiguur, hebben ervoor gezorgd dat ze een van de meest gelezen en meest geliefde schrijvers in de Engelse literatuur is geworden.

Austen groeide op in een hecht gezin in de lagere regionen van de Engelse adel. Ze werd voornamelijk onderwezen door haar vader en oudere broers. Ook leerde ze veel door veel te lezen. De onwrikbare steun van haar familie was van cruciaal belang voor de ontwikkeling van Austen als professioneel schrijver. Austen bleef zich als schrijfster artistiek ontwik…Lees verder op Wikipedia