Catalaans
Senyoria
1
Utrecht: Signatuur, 2010
364 p.
9789056723286 (hardback)

'Don Rafel was een sprekend voorbeeld van het menselijk vermogen om problemen in het leven te roepen en opgeloste problemen te vervangen door nieuwe.' Het gaar hier over de hoofdpersoon van de aanstekelijke schelmenroman Edelachtbare van Jaume Cabré: don Rafel Massó i Pujades, rechtbankvoorzitter van het Koninklijk Gerechtshof in Barcelona, en in die functie aan te spreken met 'Edelachtbare'. Hij is 'benijd, gehaat en gevreesd, invloedrijk, onbuigzaam en corrupt', en zit vol complexen omdat hij ondanks zijn machtige positie door de Barcelonese adel niet voor vol wordt aanzien. Bovendien is hij seksueel danig gefrustreerd omdat zijn bigotte vrouw Marianna, sinds ze weet dat ze geen kinderen kan krijgen, besloten heeft alle exercities die daarvoor dienstbaar zijn voorgoed op te schorten. Dus zoekt hij zijn heil in de armen van het naaistertje Elvira, dat hem elke woensdag en vrijdag in hun liefdesnestje verwent, én in het gebruik van zijn sterrenkijker, die dient om zowel de Orio…Lees verder
Jaume Cabré (1947) deed het opmerkelijk goed in ons land met de vuistdikke roman 'De stemmen van de Pamano', het donkere verhaal van een door lafheid gedetermineerde man die zich in de moeilijke tijd na de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) staande probeert te houden en in deze moeilijke omstandigheden veel foute keuzes maakt. Naar aanleiding van dit succes is er nu een oudere roman van deze Catalaanse schrijver in vertaling verschenen. De sfeer is aanvankelijk zwierig, op het luchtige af. Maar in de loop van het boek moduleert het verhaal maar een steeds grimmiger toon. Het speelt zich eind achttiende eeuw af in de hogere kringen van Barcelona. Een topfunctionaris van de rechterlijke macht baadt zich in de corrupte weelde die hij zich vanwege zijn bevoorrechte positie ten volle meent te kunnen veroorloven. Zelfgenoegzaam als hij is, wordt hij totaal van zijn stuk gebracht wanneer hij ontdekt dat zijn maîtresse hem bedriegt. In drift pleegt hij een moord. Gebruik makend van zijn machtsp…Lees verder

Over Jaume Cabré

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Thesupermat

Jaume Cabré i Fabré (Barcelona, 30 april 1947) is een Spaans-Catalaans schrijver en cineast. Hij schrijft in het Spaans en in het Catalaans.

Leven en werk

Cabré studeerde Catalaanse filologie aan de Universiteit van Barcelona. Tegenwoordig is hij als professor verbonden aan de Universitat de Lleida. Het grootste deel van zijn loopbaan combineerde hij het schrijven met doceren. Ook werkte hij veel voor radio en televisie.

Het fictieve werk van Cabré speel vaak in een historische context en bevat doorgaans ook elementen van een thriller. Tegelijkertijd wordt hij geroemd om zijn literaire diepgang. Hij kreeg internationaal bekendheid met een aantal romans, waarvan de belangrijkste ook in het Nederlands werden vertaald.

Edelachtbare (Senyoria, 1991, Nederlandse vertaling 2010) speelt in de hogere kringen van Barcelona rond 1800. Het gaat over een hooggeplaatste persoon die een moord begaat en dat vanu…Lees verder op Wikipedia