Mirjam Oldenhave
Illustrator
Wilbert Van der Steen
Amsterdam: Ploegsma, 2008
264 p. : ill.
9789021665597

Jordan (ik-figuur) vertelt de lezer een verhaal aan de hand van (getekende) foto’s. Een groep skate-hockeyvrienden maakt avonturen mee waarbij het skaten centraal staat. Zo wordt er een teamlid ontvoerd, ontstaat er een brandje en wordt het team gechanteerd. Het boek bestaat uit drie delen die elk eerder als los boek verschenen zijn in de serie De Rolling Bones. Elk deel begint daardoor met het opnieuw voorstellen van de hoofdpersonen. Karakteristieke eigenschappen van hoofdpersonen worden vaak herhaald (bijv. druk zijn, weinig praten etc.). De karakters zijn nauwelijks uitgewerkt. De verhalen zijn behoorlijk spannend, lezen vlot en zijn met humor geschreven. De zwart-wit getekende foto’s lijken op ingekleurde pentekening en sluiten goed aan bij het verhaal. Met name de gezichtexpressie in de illustraties is goed weergegeven. Eerder verscheen van de auteur 'Control & Copy'* voor dezelfde doelgroep. Vanaf ca. 9 jaar.

Over Mirjam Oldenhave

Mirjam Oldenhave (Hengelo (OV), 20 augustus 1960) is een Nederlandse schrijfster van kinder- en jeugdboeken en vanaf 2017 schrijft zij ook voor volwassenen.

Loopbaan

Na haar schooltijd in Nijmegen, waar ze een opleiding tot dramatherapeut volgde, gaf ze tien jaar lang toneellessen op een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Ook speelde ze in het toneelgezelschap Magnolia, dat door het land trok en voorstellingen gaf aan volwassenen. Daarna verhuisde ze naar Amsterdam waar ze een cursus Schrijven voor Kinderen bij Scriptplus volgde. Na vier jaar kwam haar eerste boek uit: Mama!.

Samen met haar vriend is ze pleegouder voor kinderen bij wie het thuis mis is gegaan. Alle kinderen die bij Oldenhave wonen of gewoond hebben, komen wel ergens terug in een van haar boeken.

Oldenhave kreeg een Vlag en Wimpel van de Griffeljury voor Donna Lisa, Mees Kees – De sponsorloop en Mees Kees gaat verhu…Lees verder op Wikipedia