Pierre Lemaitre
Frans
4
Paris: Albin Michel, 2012
396 p.
9782253166443 (paperback, 4de dr. 2012)

De oud-docent literatuur (1956) schrijft nu romans en scenario’s. Zijn veelvuldig bekroonde romans zijn vertaald in dertien talen. Twee romans, waaronder 'Alex', zijn verkrijgbaar als audio versie. Er bestaat ook een feuilleton voor Iphone, door hemzelf ingesproken. Vijf romans werden verfilmd. De zelfstandig leesbare romans 'Travail soigné' (2006*), 'Alex' (2011) en 'Sacrifices' (2012**) vormen samen de trilogie 'Verhoeven'. Alex, een mooie vrouw van in de dertig, wordt gekidnapt. Een ooggetuige waarschuwt de politie. Commissaris Verhoeven wordt met een smoes op deze zaak gezet. Want hij wil het niet, alles herinnert hem aan zijn vrouw, enkele jaren geleden ook ontvoerd en vermoord. Het onderzoek verloopt stroef, maar uiteindelijk wordt de plaats waar ze is verborgen gevonden. Maar het slachtoffer is verdwenen. In drie actes, om beurten verteld door Alex en de commissaris, ontvouwt er zich een spannende intrige waarin geweld, doden, martelingen en wraak centraal staan. Door het eenvo…Lees verder

Over Pierre Lemaitre

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Pierre lemaitre

Pierre Lemaitre (Parijs, 19 april 1951) is een Franse scenarioschrijver en auteur. Hij ontving de Prix Goncourt in 2013 voor zijn oorlogsroman Au revoir là-haut (Tot ziens daarboven).

Pierre Lemaitre

Pierre Lemaitre is autodidact. Hij werkte als leraar literatuur voordat hij schrijver werd. In 1977 heeft hij een klein leerbedrijf opgericht voor onderwijs en communicatie aan volwassenen. Tot het midden van de jaren 2000 gaf hij cursussen algemene cultuur aan lokale overheidsfunctionarissen en organiseerde hij seminars over Franse en Noord-Amerikaanse literatuur voor bibliothecarissen. Lemaitre is vooral bekend om zijn thrillers met Commissaris Camille Verhoeven in de hoofdrol.

Zijn belangrijkste werk is Tot ziens daarboven, een roman over de Eerste Wereldoorlog en de periode vlak daarna. Twee soldaten die de verschrikkingen van de loopgraven hebben overleefd voelen zich bedrogen en verstoten door de maa…Lees verder op Wikipedia