Rose Tremain
The colour
Breda: De Geus, 2004
381 p.
90-445-0358-8

Goudkoorts

De kleur van Rose Tremain speelt in het Nieuw-Zeeland van rond 1850, toen het niet alleen overspoeld werd door Britse armeluizen, maar ook nog eens goud in de ondergrond bleek te bevatten, wat een nog veel erger slag aantrok: fortuinzoekers die de anderen het licht in de ogen niet gunden. ...

De kleur van Rose Tremain speelt in het Nieuw-Zeeland van rond 1850, toen het niet alleen overspoeld werd door Britse armeluizen, maar ook nog eens goud in de ondergrond bleek te bevatten, wat een nog veel erger slag aantrok: fortuinzoekers die de anderen het licht in de ogen niet gunden. Meer zelfs, als het even kon zagen ze dat licht liever doven.

Rose Tremain

De kleur

Oorspronkelijke titel: The Colour

Vertaald door Eugène Dabekaussen en Tilly Maters

De Geus, Breda, 383 p., 24,90 euro.

Spreek de term historische roman uit en een deel van de omstanders krijgt vapeurs bij de gedachte aan rijke beschrijvingen van adellijke kastelen en koninklijke lusthoven waarin geloverde jonkvrouwen en bepruikte jongelingen elkaar smachtend aankijken terwijl op de achtergrond een virtuoze solist op een handgeschilderd spinet een staaltje van zijn kunnen ten gehore brengt. En dat terwijl de rest van je publiek - wellicht om precies dezelfde reden - s…Lees verder

Aan het succesverhaal van de Orange Prize lijkt maar geen eind te komen. Wat eerst werd gezien als een controversieel vrouwenonderonsje, groeide snel uit tot een van de belangrijkste Engelstalige internationale literaire prijzen. De moeilijkste evenwichtsoefening bleef het vermengen van onbekend talent en gevestigde waarden in de zoektocht naar de te bekronen roman. Daarbij leek gaandeweg het accent te verschuiven van zeer bekende naar minder bekende auteurs die toch een opmerkelijk oeuvre van minstens een viertal romans bij elkaar hadden geschreven. Het allernieuwste talent werd geduid met de zgn. Orange Futures, een lijst van auteurs om in de gaten te houden. En nu wil de Orange Prize dat jonge talent structureel exploreren door een nieuwe, tweede prijs in het leven te roepen: de Orange Award. De eerste editie is volgend jaar, wanneer de 10e verjaardag van de Orange Prize gevierd wordt. Voor de Orange Award komen ook kortverhalen en novellen in aanmerking, maar mannen worden nog ste…Lees verder
Joseph en Harriët Blackstone verhuizen halverwege de 19de eeuw van Engeland naar Nieuw Zeeland in de hoop daar een rijke en nieuw leven te kunnen beginnen. Het blijkt echter vreselijk tegen te vallen. Als Joseph goud (de kleur) vindt, raakt hij helemaal geobsedeerd en besluit uiteindelijk naar de goudvelden te gaan. Intussen stelt het huwelijk niet veel meer voor. Harriët gaat Joseph zoeken en door een toeval vindt zij goud in een rivier. Na een vloedgolf neemt Joseph het goud mee en gaat terug naar Engeland. Harriët ontdekt echter nog veel meer goud en daarmee begint ze een nieuw leven. Behalve het verhaal over de gouddelvers en hun onvoorstelbare harde leven gaat het verhaal ook over de liefde van een blanke jongen voor zijn Maori-kindermeisje. Een fantastisch verhaal, boeiende beschrijvingen van gelukszoekers en het onmenselijke gevecht van de gouddelvers, de geweldige natuur van Nieuw Zeeland en de rijke cultuur van de Maori’s. Een prachtig verhaal dat blijft boeien tot de laatste…Lees verder