In een scholier bloeit langzaam een liefde op voor een school- en seksegenoot.
Kartonnen dozen
Tom Lanoye
Amsterdam: Prometheus, 1991 | Andere uitgaves
148 p.
90-5333-022-4 (paperback)

Dit is het verhaal van een liefde, een jongensliefde, die voor beide partners een verschillende betekenis en uiteenlopende consequenties had. De hoofdpersoon beschrijft zeer geestig en vaak ontroerend zijn middelbare-schooljaren, zijn ouderlijk milieu en zijn ontluikende liefde, waarin de seksualiteit een grote stuwende rol speelt. Tom Lanoye (1958) publiceerde eerder o.a. 'Een slagerszoon met een brilletje', 'In de piste' en 'Alles moet weg'. Hij schrijft een subliem Nederlands, waarin de Vlaamse invloeden nergens provinciaals zijn maar eerder taalverrijkend. Lanoye kan humoristisch zijn, vlijmscherp en aandoenlijk. Maar bovenal is hij een van de beste en toegankelijkste prozaschrijvers wiens werk voor een groot publiek van belang kan zijn. Zeer kleine druk.

Over Tom Lanoye

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door ©2017 Arthur Los Fotografie

Tom Lanoye (uitspraak: /lɑ'nwa:/; Sint-Niklaas, 27 augustus 1958) is romancier, dichter, columnist, scenarist en theaterauteur. Hij woont en werkt in Antwerpen (België) en Kaapstad (Zuid-Afrika).

Lanoye was de jongste zoon van een slager. Hij bezocht in Sint-Niklaas het Sint-Jozef-Klein-Seminarie College, toentertijd nog een jongenscollege. Hij studeerde Germaanse Filologie en sociologie aan de Universiteit Gent. In die jaren was hij ook actief lid van het vrijzinnige Taalminnend Studentengenootschap (TSG) 't Zal Wel Gaan. Lanoye studeerde af op een scriptie getiteld De poëzie van Hans Warren. Hij publiceerde zijn eerste werk in eigen beheer, naar eigen zeggen: ‘zoals alle punkbands toentertijd deden: uit onvrede met de bestaande structuren, en om het vak van binnenuit te leren’.

Hij komt vaak op zowel radio als televisie, niet alleen in België, maar ook in Nederland. Verder treedt hij op in theaters met a…Lees verder op Wikipedia