Walvis
Tom Naegels 1975-
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2002
197 p.
90-388-5513-3

Tom Naegels houdt vinger aan Antwerpse pols

ANTWERPEN - Antwerpen, 2003. De maatschappelijk geëngageerde tieners Dana en Merel kraken een pand op de Antwerpse kaaien. De bejaarde hoofdredacteur van een éénmanstijdschrift laat zich door hen gijzelen en vertelt hen over de teloorgang van de Brederodestraat in de jaren zeventig. Hun engagement begint te wankelen. "Ik schrijf graag over wat er leeft in Antwerpen", zegt de jonge Antwerpse schrijver Tom Naegels over zijn derde boek Walvis.

Antwerpenaars zullen veel elementen uit Walvis herkennen: de anarchistische kolonie op de Gerlachekaai, de faxkrant 't Scheldt en de ontdekking van walvisbeenderen in Deurne bijvoorbeeld. Hoofdpersonages Dana en Merel zijn vrijgevochten tieners. Ze hebben een act die ze overal in de stad opvoeren.

"Ik heb bewondering voor kunstenaars die in hun eigen kleine wereld kunst produceren, of alternatieve muzikanten die op hun manier muziek maken. Tegelijkertijd sta ik er ook sceptisch tegenover: waarover gaat het, waarom doen ze het? Misschien gaat deze roman wel over het feit dat ik mezelf steeds burgerlijker voel worden", aldus Naegels.

Het zelfgenoegzame wereldje van Dana en Merel wankelt als ze de hoofdredacteur van een klein tijdschrift gijzelen. De mensen achter faxkrant 't Scheldt staan model voor dat personage. "In Antwerpen worden alle initiatieven direct politiek geduid. In mijn boek staat de hoofdredacteur voor de burger die begaan is met zijn buurt. Dat engagement …Lees verder

Tom Naegels in het centrum van de marge

Tom Naegels in het centrum van de marge

Progressief, conservatief, hartendief

In zijn tweede roman Walvis gaat de jonge Antwerpse journalist, columnist en schrijver Tom Naegels (°1975) op zoek naar de betekenis van liefde, politiek en kunst in de maatschappij van vandaag en morgen. Het resultaat is een mislukking van de interessantste soort.

Intellectuele behaagzucht is wel het laatste wat je Tom Naegels kunt verwijten. In zijn columns voor Gazet van Antwerpen en De Morgen leek hij er een sport van te maken om zowel weldenkend rechts als links tegen de haren in te strijken, nog niet zo lang nam Naegels de verdediging van zwart Wardje Beysen op zich, meer recent nog was hij ongeveer de enige schrijver die in de zaak-Reve de kant van Anciaux koos. Om het allemaal nog erger te maken: Naegels komt aan de kost als journalist bij De Nieuwe Gazet, de krant die, als Antwerpse versie van Het Laatste Nieuws, een van de favoriete schietschijven is van alles wat zich nadenken…Lees verder

Walvis - Tom Naegels

Kort

TOM NAEGELS, Walvis, Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 196 blz., 14,95 euro.

Een van de interessantere Vlaamse debuten van de afgelopen jaren was Het heelal in! van de inmiddels zevenentwintigjarige Tom Naegels. Mijn verwachtingen waren hooggespannen toen ik zijn roman Walvis in handen kreeg. Ook dit derde boek blijkt echter een typisch product van jongerencultuur: exuberante peptaal, wilde vriendschappen. Het verhaal gaat over twee Antwerpse meiden, Dana en Merel, die samen het kunstenaarsduo ,,Daantje, de Merelkampioen'' vormen. Ze bestoken de havenwijk waar ze wonen met hun rapteksten-cum-aerobics, genre ,,Baarmoederkoekenbakkesdichterbijelkaramel etc.''

We zijn niet zo ver van het doemwereldje van Naegels' debuut, maar alles klinkt wel een stuk opgeruimder en wat meer uit de losse pols. Volwassen is Naegels' stijl echter niet geworden. Bovendien komen Dana's haat-liefdegevoelens voor de onvoorspelbare, vurige en dynamische Merel niet erg overtuigend over…Lees verder

Twee 16-jarige meisjes hebben een haat-liefde verhouding; de een is indolent en naar eigen inzicht vol van talent, de ander is creatief en doet alles om door het eerste meisje geaccepteerd te worden. Het verhaal speelt zich af in de wereld van krakers, halve anarchisten, alternatieve theater- en muziekgroepen. Hoewel die wereld soms aardig wordt opgeroepen, is het boek als geheel te ongeloofwaardig, naïef, te weinig uitgewerkt en doordacht, en te onvolwassen om te overtuigen. En vaak ook gewoon niet goed genoeg geschreven. Het talent van de Vlaamse schrijver (1975) zit in zijn fantasie, maar als je daarin niet meegenomen wordt, is het hooguit een hoogst wonderlijk boek. Kleine druk.

Over Tom Naegels

Tom Naegels (Antwerpen, 14 oktober 1975) is een Belgisch schrijver en theatermaker.

Naegels voltooide zijn middelbare studies in het Koninklijk Atheneum 2 in Antwerpen en studeerde later Germaanse Talen aan de universiteit van Antwerpen (de toenmalige UFSIA en UIA). Vandaag woont hij in het Antwerpse district Berchem.

Als kind ondernam hij zijn eerste pogingen tot literatuur, maar het duurde tot 1993 voor een van zijn creaties in druk verscheen. Het ging om een genummerde oplage van een poëziebundel, Feest bij de Kleine Godin. In 1995 werd het verhaal Elise! opgemerkt en twee jaar later geeft uitgeverij Manteau de verhalenbundel Het heelal in! Vijf stukjes van de kosmos uit. De bundel en de jonge auteur krijgen veel aandacht van de pers. Een tweede roman, Meester Kader (1999), volgt. Naegels begint te werken als journalist, columnist en ghostwriter, maar dat vermindert zijn literaire productie niet. In 2001 verschijnt het kinderverha…Lees verder op Wikipedia