Wilbur Smith Mark Chadbourn
Anne-Marieke Buijs
Titans of war
Haarlem: Xander, 2022
364 p. : kaarten
9789401618151 (paperback)

Een spannende historische roman uit de ‘Egypte’-serie van Wibur Smith. Egypte gaat al vijftig jaar gebukt onder talloze verwoestende oorlogen tegen de Hyksos, een bloeddorstig volk uit het oosten. Toch is er hoop voor het oude Egypte: een kleine verzetsgroep geleid door de dappere Taita, een voormalig tot slaaf gemaakte, komt in opstand. Piay werd door zijn ouders aan Taita toevertrouwd toen hij nog maar vijf jaar was, en is inmiddels opgeleid tot spion. Vastbesloten om zijn waarde te bewijzen, vertrekt hij op een gevaarlijke missie naar het noorden om bondgenoten te vinden. Maar de situatie wordt steeds wanhopiger, en het lot van het koninkrijk ligt in zijn handen. Zeer toegankelijke en met vaart geschreven. Met kaart. Wilbur Smith (Kabwe, 1933 - Kaapstad, 2021) was een internationaal bekende Zuid-Afrikaanse romanschrijver en scenarioschrijver. Hij schreef meer dan veertig boeken. Zijn werk werd in meer dan twintig landen uitgegeven.

Over Wilbur Smith

CC BY 2.0 - Foto van/door jimincairns

Wilbur Addison Smith (Broken Hill, 9 januari 1933 – Kaapstad, 13 november 2021) was een Zuid-Afrikaans schrijver wiens romans zich voornamelijk in Afrika afspelen.

Smith werd geboren in Noord-Rhodesië (het huidige Zambia) en genoot zijn opleiding in Zuid-Afrika waar hij Michaelhouse en Rhodes University doorliep. Zijn eerste roman schreef hij terwijl hij werkzaam was voor de Salisbury Inland Revenue, de Rhodesische belastingdienst. Later woonde hij vooral in Londen maar hij voelde zich nog steeds sterk verbonden met de mensen en natuur van het Afrikaanse continent.

Smith overleed op 88-jarige leeftijd thuis in zijn woonplaats Kaapstad.

Ballantyne-serie

• 1980 A Falcon Flies; ook: Flight of the Falcon; (Ned. vert.: 1982; De klauw van de valk; door: Hugo Kuipers)